Formarea în somato-psihopedagogie face posibilă dobândirea de instrumente practice (atingere, mișcare, meditație, verbalizare) cu scopul îmbogățirii percepției asupra corpului și a sinelui și de relansare a proceselor de interacțiune corp/psihic. Acest modul oferă cunoștințe aprofundate despre sistemul fascial, organizarea, funcțiile și rolul său în sănătatea fizică și mentală. În special, se adresează interconexiunilor fasciei/sistemului nervos implicate în reglarea emoțiilor, funcționarea cognitivă și conștientizarea de sine.
Obiectivele instruirii:
- Cunoasterea principiilor teoretice si practice ale somato-psihopedagogiei;
- Cunoașterea rezultatului celor mai recente cercetări științifice privind fascia (anatomie și fiziologie):
rolul lor în funcționarea corpului uman și impactul lor asupra sănătății fizice și mentale;
rolul lor in somatizari, stres, durere si suferință.
- Pedagogie bazată pe percepția corpului si miscare;
- Dezvoltarea unei metode de susținere a pacientului, axată pe procesul de modificabilitate perceptual-cognitivă.
- Să știi cum să aplici pedagogia și acompaniamentul în situațiile evenimentelor si situațiilor de viața dificile, cu scopul redobandirii unei stari bune.
Instruirea completă constă în 6 etape, fiecare cu durata de 2 zile:
Etapa 1 Somato-psihopedagogie, fascie și sănătate
Concepte:
Antecedente de somato-psihopedagogie și fasciaterapie;
Rolul percepției în sănătate și conștientizarea de sine.
Anatomie/fiziologie:
Definiții, clasificare și funcții ale sistemului fascial;
Implicarea în funcționarea sistemelor majore ale corpului (visceral, nervos, vascular, respirator).
Practici:
Introducere în instrumentele SPP;
Aplicații la diferitele fascii ale corpului uman și la integrarea corpului / psihicului;
Gimnastica Senzorială;
Meditația de Prezență Deplină;
Pozitia Imobilă.
Etapa 2 Unitatea corporală/psihică și atingerea psihotonică
Concepte:
Unitatea corporală/psihică, psihotonul și globalitatea sistemului fascial;
Relația de îngrijire și postură a practicianului prin reciprocitate acționantă și directivitate informativă;
Anatomie/fiziologie:
Structurarea și unificarea rolului fasciei;
Disfuncții ale sistemului fascial și impactul asupra sănătății fizice și mentale; Aspecte fiziopatologice ale tonusului fascial.
Practici:
Bazele atingerii psihotonice;
Aplicații la nivelul membrelor inferioare și superioare;
Gimnastica senzorială;
Meditația de Prezență Deplină;
Atmosfera sonoră si Linistea.
Etapa 3 Biomecanica senzorială si gimnastica senzorială
Concepte:
Autoreglementarea vieții și a mișcării interne;
Biomecanica senzorială.
Anatomie/fiziologie:
Rolul fasciei si emotiile.
Practici:
Bazele gimnasticii senzoriale;
Atingere psihotonică și gimnastică senzorială;
Mișcare codificată.
Etapa 4 Corp sensibil și conștiință de sine
Concepte:
Statusuri diferite ale corpului: corp obiect, corp sensibil.
Anatomie/fiziologie:
Inervația fasciei și rolul în interocepție și conștiința de sine.
Practici:
Bazele meditației Prezenta Deplina;
Atingere psihotonică și gimnastică senzorială aplicată pe coloana vertebrală și piept;
Mișcare codificată.
Etapa 5 Modificabilitatea perceptuală-cognitivă și abordarea craniană
Concepte:
Modificabilitate perceptuală-cognitivă;
Noțiunea de psihopatologie.
Anatomie/fiziologie:
Anatomia osoasă și miofascială a craniului;
Rolul Fasciei Duramatter în sănătatea fizică și mentală.
Practici:
Aplicarea atingerii psihotonice în sfera craniană;
Mișcare codificată.
Etapa 6 Interviu verbal si acompaniament al experientelor corporale
Concepte:
Directivitate informativă;
Interviu verbal mediat de corp.
Anatomie/fiziologie:
Anatomia osoasă și miofascială a feței;
Rolul în tensiunile psiho-emoționale.
Practici:
Aplicarea atingerii psihotonice pe față;
Mișcare codificată.